Grupul major al comunității științifice și tehnologice revizuiește ECOSOC și HLPF

ECOSOC al ONU și HLPF joacă un rol central în mobilizarea cooperării, solidarității și acțiunii globale și în asigurarea faptului că răspunsurile globale la impactul socio-economic al pandemiei sunt aliniate cu Agenda 2030 privind dezvoltarea durabilă. Grupul major al comunității științifice și tehnologice împărtășește următoarele propuneri ca parte a acestui proces de revizuire în timp util.

Consiliul Internațional pentru Științe (ISC) și Federația Mondială a Organizațiilor de Inginerie (WFEO) a depus această contribuție la procesul de revizuire al Consiliului Economic și Social (ECOSOC) și al Forumului politic la nivel înalt (HLPF) în numele Grupului major al comunității științifice și tehnologice (STC MG). ISC și WFEO reprezintă în total peste 40 de uniuni și asociații științifice internaționale, 140 de organizații științifice naționale și regionale și 100 de instituții naționale de inginerie.

Criza COVID-19 ilustrează necesitatea unor structuri de guvernanță agile și eficiente care să încurajeze colaborarea la diferite niveluri și importanța datelor solide și a dovezilor științifice pentru a informa procesul decizional cu privire la modalitățile de reacție, recuperare, prevenire și pregătire pentru astfel de evenimente. Este un test foarte real al capacității noastre de a aborda interdependențele fundamentale dintre dezvoltare și sănătatea planetei și de a crea noi modalități de a acționa împreună pentru a aborda provocările globale complexe.

La timp revizuirea ECOSOC și HLPF trebuie să fie ambițios și să conducă la un cadru instituțional global consolidat dacă vrem să realizăm aspirațiile Deceniului de acțiune și să îndeplinim obiectivele de dezvoltare durabilă în timp ce ne recuperăm din criza COVID-19.

În acest scop, Grupul major comunitar științific și tehnologic ar dori să împărtășească următoarele propuneri:

1. Forumul politic la nivel înalt (HLPF) ar trebui să contribuie la schimbul de cunoștințe, la asigurarea conducerii politice și la catalizarea construcției coaliției pentru a beneficia de beneficii comune și pentru a aborda conflictele potențiale și risipirile negative dintre ODD.
  2. Raport global de dezvoltare durabilă 2019 Cadrul de transformare (GSDR 2019) oferă o bază științifică solidă pentru a încadra ODD-urile într-o manieră integrată. Revizuirea tematică a ODD la HLPF ar trebui să se bazeze pe logica GSDR de identificare a „punctelor de intrare” și a „pârghiilor” pentru transformare.
  3. Revizuirea HLPF este o oportunitate de a evolua forumul într-o întâlnire bazată pe cunoaștere și orientată spre acțiune, care este susținută de o interfață puternică știință-politică-societate. În acest scop, procesele pregătitoare ale HLPF ar trebui consolidate prin utilizarea eficientă a analizelor și sintezelor de date și informații disponibile pentru a încadra mai bine discuțiile relevante pentru politici în perioada preliminară și în timpul reuniunilor anuale HLPF.
  4. În absența unui mecanism instituțional de consiliere științifică către HLPF, oamenii de știință și experții (inclusiv din Grupul Independent de Oameni de Știință pentru Raportul Global de Dezvoltare Durabilă - GSDR IGS) ar trebui să joace un rol cheie în procesul pregătitor de distilare și sintetizare a cunoștințelor disponibile , să se angajeze cu statele membre și să fie disponibil pentru a-i sfătui și pentru a facilita discuțiile în timpul HLPF. Acest lucru ar contribui la consolidarea încrederii în știință și la consolidarea utilizării dovezilor științifice, așa cum a solicitat secretarul general al ONU în contextul răspunsului la pandemia COVID-19.
  5. Contribuțiile bazate pe dovezi care provin din Forumul multipartelor privind știința, tehnologia și inovarea pentru obiectivele de dezvoltare durabilă (Forumul STI) ar trebui să se alimenteze mai bine în HLPF.
  6. Îmbunătățirea HLPF către o mai bună integrare a cunoștințelor, coerența politicilor și ambiția în jurul ODD-urilor nu poate fi realizată fără un proces robust la nivel național care să sprijine implementarea ODD-urilor, precum și monitorizarea și revizuirea acestora. Pregătirile de Revista Națională Voluntară (VNR), prezentarea lor la HLPF și urmărirea ar trebui să răspundă mai multor nevoi:
    1. reflectarea la progresul real realizat pe baza datelor solide și a dovezilor științifice;
    2. împărtășirea lecțiilor învățate și a bunelor practici care au potențial transformator și ar putea beneficia eforturile de punere în aplicare a altor state membre;
    3. împărtășirea provocărilor și identificarea lacunelor de cunoaștere, implementare și capacitate acolo unde este necesar sprijin.
  7. Urmărirea VNR-urilor ar putea fi îmbunătățită ca investiții suplimentare modeste, care ar spori semnificativ eficacitatea și eficiența HLPF și ar permite un impact cumulativ în timp. ECOSOC sau HLPF ar putea mandata un raport oficial cu privire la bunele practici identificate în revizuirile VNR sau ODD sau un document de politică cuprinzător cu recomandări care pot fi acționate.
  8. Ar trebui să existe o mai bună aliniere și integrare a ODD-urilor cu alte cadre (cum ar fi Acordul de la Paris privind schimbările climatice, Cadrul Sendai pentru reducerea riscului de dezastru). Deoarece progresul în realizarea ODD este în mare măsură determinat de nivelul de ambiție și implementarea eficientă a multor alte acorduri și cadre globale, atât procesele tehnice, cât și cele politice pentru pregătirea HLPF până la urmărire trebuie să se coreleze mai eficient cu acordurile interguvernamentale relevante și procesele privind problemele relevante pentru ODD.

Au contribuit: Marianne Beisheim (Stiftung Wissenschaft und Politik), Steven Bernstein (Universitatea din Toronto) Felicitas Fritzsche (Stiftung Wissenschaft und Politik), Kancheepuram N. Gunalan (World Federation of Engineering Organisations), Elisabeth Hege (Institute for Sustainable Development and International Relations), William Kelly (Federația Mondială a Organizațiilor de Inginerie), Anda Popovici (ESTE C), Anne-Sophie Stevance (ESTE C).

VEZI TOATE ARTICOLELE LEGATE

Salt la conținut